Art Journal Freedom – Dina Wakley

Lämna en kommentar

I veckan som var så fick jag hem boken Art Journal Freedom, av Dina Wakley. Dinas blogg har jag följt länge och jag älskar det hon gör. Hon får alltid ihop allt så snyggt. Och det är just det som hennes bok handlar om. Hur hon får ihop allt.

Art Journal Freedom

Men lite mer ingående då vad står det i boken? Här kan du bläddra lite i boken själv, du ser innehållet.

Upplägget i boken är som så att Dina beskriver en princip (ett kapitel) , vad man kan ha i åtanke när man skapar, hur hon tänker. Hon visar sidor i boken som aldrig tidigare visats, vilket jag gillar som lusläser hennes blogg, boken blir ny för mig med. I varje kapitel är det flera exempel på sidor som hon gjort med just det här kapitlet/principen i tankarna. Det finns även för varje kapitel lite utmaningar för mig själv att pröva på, vad som händer när man bryter mot ”reglerna” och avslutningsvis så visar hon en teknik. Hon visar då steg för steg hur hon gjorde en sida, bilderna är tydliga och texterna lika så.

Vad finns inte i boken som Dina gör? Det som hon visar mycket i sin blogg är mycket mistat som bakgrund och ett stort härligt ansikte, det finns inte med i boken. Det hade jag personligen uppskattat om det var med men.. så packad med information som boken är så gör det mig inget egentligen.

Det här handlar de olika kapitlena om:

Första kapitlet handlar om verktyg och material, vad Dina tycker om att använda. Det handlar om pennor, mist, olika medium, olika typer av färger och verktyg. Rätt uttömmande och bra med information

Andra kapitlet handlar om symetri och asymetri. Hur kan jag få en sida intressant med detta? Vad tycker ögat om att se på. Dina skriver om sidor hon gjort, vad som är symetriskt och inte och vad som händer när jag bryter mot ”reglerna”, det kan bli hur bra som helst det med.

Tredje kapitlet handlar om vita ytor, upprepning och avslut. Ofta när man jobbar med mixed media så blir det ju färg och papper över allt, men ibland är det snyggt och kul med vita ytor.

Fjärde kapitlet handlar om närhet något som har att göra med hur avståndet och närheten på en sida påvkerar hur tilltalande den är.

Femte kapitlet handlar om dominans och repetion. Principer som avgör vad som är viktigt med min sida.

Sjätte kapitlet handlar om färger. Det här behöver jag. För ofta när jag mistar och blandar med färger så blir det ofta brunt. Hur kul är det när man tog de härliga färgsprakande mistflaskorna och så blir det bara pannkaka av allt. Hur blev det så här? Hon förklarar här ingående vad som fungerar och vad som blir brunt. Det är enkelt illustrerat och hon visar sidor där det fungerar. Det här här nog det längsta kapitlet i boken och det är bra, precis vad jag behöver.

Sjunde kapitlet handlar om kontrasterande färger. Hur får jag till en maximal effekt på sidan med att använda en annan färg än det jag redan använt? Det lilla extra som kan göra stor skillnad.

Åttonde kapitlet handlar om färg som kompositionsverktyg. Hur jag kan berätta med färgen som verktyg kan jag nog förklara det som.

Nionde kapitlet handlar om styrkan med svart och vitt. Dina beskriver hur jag kan använda svart och vitt på bästa sätt och ibland rätta till en sida med detta.

Tionde kapitlet handlar om att få ihop allt på slutet. Hur jag kan kombinera flera olika kapitel för att få till en intressant sida. För allt det Dina skriver om kan inte användas på en och samma gång, det blir nog lite för mycket. Men lite här och lite där för att få till det lite bättre.

 

Kommentera

