Stora fina tavlan

10 kommentarer

Det började redan i somras, jag ville göra stora tavlor fick jag för mig. Panduro hade dessutom rea så jag köpte två 100×50 cm stora canvasdukar. Vi har minst två platser i huset som behöver tavlor och vi hittar inga som passar oss. Så, varför då inte göra själv. När dukarna väl kommit hem så blev jag lite rädd. HJÄLP så stora de var och två stycken. Men jag började. Jordiga toner kom vi överens om..

Maken satte lite i halsen när han sedan såg den här. Den var långt ifrån vad han tänkt sig. Jag visset att jag inte var klar, lager på lager skulle det vara så jag fortsatte.

Men så kände jag att det bara blev fel. Jag målade över allt med gesso och så på med bruna nyanser och sedan på med påfågelmasken igen, men nej.. det var inte heller rätt. Beslutsångest och prestationsångesten slog hårt. Så det fick bli så här…

Och så har den stått och väntat på mig lite mer än en månad nu. Väntat på inspiration och lite jäklar anamma.

Efter helgen då jag målat två 30×30 canvaser så kände jag på söndagen att jo, jag vågar nog ändå. Jag fick en idé efter lite slö-tittande på pinterest. Hittade lite här och där som jag fick ihop till vad jag ville. Och så satte jag igång.

 

Grunden gick rätt fort att få till. Använde mig av Panduros hevy-boody-akrylfärg i mörkt blått och blandade med gesso för att få färgskiftningar. Jag målade bara med händerna. Det får mig så glad att göra så.

Sedan gällde det att få till lite mod och måla blommor och fåglar för hand. Jag hade inga masker att använda mig av och fick titta på lite bilder och härma så gott det gick.

Jag avslutade sedan med ett lager Gloss medium. Har alltid varit lite emot att få glansiga ytor, men på en tavla känns det mer ok. Och det gav verkligen det där lilla extra och glanset gör att det är lite svårt att fota det helt bra.

Jag gillar verkligen tavlan. Den kommer att pryda sin plats här hemma.

 

 

10 thoughts on “Stora fina tavlan

  1. WOW vilken härlig tavla!!! Jättefin, klart att den kommer att pryda ert hus perfek!

  2. Fantastisk tavla! Superläcker med de vackra blå färgerna och det handmålade!

  3. Den där tavlan är helt fantastiskt underbar! Vilken lyster! Gillar den starkt!

  4. Åh, den är helt underbar! 🙂 Gillar stark skiftningarna från mörk-mörkblå til vitt. Wow!

    Du inspirerar mig att våga testa en stooor canvas.

  5. Wow så jäkla snygg tavla! Imponerande & inspirerande!

Kommentera

