SWE-scrap, Hur du använder Neo color

1 kommentar

Neo Color II är en vaxkrita som sedan kan målas över med vatten, och då ser det ut som vattenfärg. Man kan tänka sig att man målar med torr vattenfärg och sedan tar vatten i en pensel och målar över. Det finns även andra märken av vaxkritor som fungerar på samma sätt, men jag tycker att Neo Color är de som fungerar bäst, utan att lämna så mycket krit-effekt kvar.

Ett sätt att använda Neo color på är ju då att använda den som en vattenfärg. Då Neo Color är en vattenlöslig krita så gör den sig bäst på akvarellpapper, eller annat papper som tål vatten bra. Det går även bra på vanlig cardstock, men man får vara lite försiktig och se till att man inte använder för mycket vatten så papperet trasar sig. Papperet bör inte vara för glatt/slätt då blir det svårt att få kritan att fästa tycker jag.

Det jag nu tänker visa er är en sida i min Art journaling bok. Här är papperet för glatt för att ha kritorna på, så jag har målat över sidorna med gesso först. Jag visar först lite bilder och beskriver det jag gör så gott det går och sedan hittar du en liten video där du kan se hur jag jobbar.

Här ser ni hur jag har målat med två blå nyanser över sidorna. Jag målar lätt och slarvigt och tar sedan en pensel med vatten och blandar ut färgen. Du ser skillnaden, till vänster är det med vatten och till höger är det före vattnet. I filmen ser du sedan att jag lägger på ytterligare ett lager med kritan och har mer vatten på, detta för jag tyckte att himmelen blev alldeles för svag i färgen.

För att få lite mer liv i himmelen passar jag på att dutta med hushållspapper i den våta färgen. Färgen följer då med hushållspapperet och gör att färgen under syns mer tydligt. Om jag här hade väntat för länge och färgen hade torkat, kan jag ha på mer vatten på färgen och dutta igen.

För att få lite liv i gräset och kullen målar jag återigen lite slarvigt med kritan i en något mörkare nyans och blandar ut det med mer vatten och pensel.

Ett annat sätt att måla med Neo Colors på är att ta en blöt pensel och hämta färg från kritan. Du får då rätt mycket färg i penseln, blir det för mycket kan du alltid ta mer vatten på papperet och blanda ut färgen.

En vattenpensel är också ett alternativ att använda när man målar med Neo color. Här har jag målat med röda, gula och oranga nyanser för att få lite blad på trädet. Och sedan tar jag vattenpenseln och blandar ut färgen. Perfekt om man är ute och reser och ändå vill måla lite.

Den här kvinnan hade jag målat sedan tidigare med just Neo Colors. Det är bara fyra färger använda. Jag målade färgerna direkt på skissen jag gjort och målade i omgångar tills jag blev nöjd med färgskiftningarna.

Jag klippte ut henne och limmade fast henne med ett medium från Liquitex (Matt medium gel). Det man behöver tänka på när man limmar på Neo Color är att kritan är vattenlöslig och kommer reagera med det lim du har på. Så var försiktig – om du nu inte vill ha det lite kladdigt och kul.

Så här blev då den färdiga sidan. Jag lade på lite extra med svart penna i konturerna på henne och skrev en hösthälsning på sidan.

Vill du se hela processen så kan du kika på den här videon:

Det här var ett sätt att använda Neo Color på, men det går ju även att använda dem på detaljer i LO´s, kort, Canvas, Art journaling och annan mixed media. Våga pröva.

One thought on “SWE-scrap, Hur du använder Neo color

  1. Tack för en jättebra och lättförståelig tuturial. Jättefin sida!
    /Cina

Kommentera

