Vad skiljer färg, gesso och modeling paste åt?

3 kommentarer

Idag tänkte jag fokusera på att visa er skillnaden på färg, gesso och modeling paste. Det är inte alltid lätt att greppa alla termer och förstå skillnaden. Och hur visar jag det här bäst om inte att använda alla produkterna på en tavla. Du kan även se i videon när jag visar på skillnaderna i tjocklek och hur de fungerar på tavlan. Längst ner på sidan hittar du en video där jag visar produkterna mer och du får se hur tavlan växte fram.

 Och fråga mig inte varför texten idag är i femtioelva olika storlekar och typsnitt. Vet inte vad jag gjort och vet inte hur jag får bort det. Bättre än så här blir det inte idag – så stå ut – snälla.

Deco Art - Crafter's Acrylic Paint 2oz - Antique White

Akrylfärg. Just färgen behöver jag inte presentera så mycket kanske? Det är en tjock färg som man kan måla med, men också spä ut och mista med tex.  Scrap-Perra använder sig av märket Crafters Acrylic. Behändiga flaskor med en liten pip, men det går också att skruva bort locket om man vill ha en större öppning. Flaskorna är på 2 0z, och kostar 19 kr. Mycket prisvärt.

Ranger - Studio - Gesso Vit 4 oz

Gesso. Så här står det på Scrap-Perras webshop: Från grunden är gesso en primer som används av målare för att ha som grund på material innan de målar, såsom canvas, trä etc. Gesso gör då att materialet blir mer stabilt och ”stoppar” upp att färgen tas upp och ger struktur. Men den kan även användas som färg och genom masker tex. Jag brukar spä ut min gesso för att få den transparent och för att kunna ge en ljusare ton till underlaget. Jag har även mistat med den, men då spätt ut den rejält.


Gesson finns hos oss som vit, svart och genomskinlig och kan blandas med vanliga akrylfärger till vilken färg du vill ha det som.

 

Liquitex - Modeling Paste, 8 oz.

Modeling Paste. Den är tjockare än gesson och går att göra mycket struktur med. Den här används inte som gesson som en primer utan enbart där man vill få mycket struktur. Liksom gesson går det att blanda gesson med akrylfärger eller ink. Men man får inte blanda för mycket för då går det inte längre att få så mycket struktur för du tunnar ut den ordentligt. Scrap-Perra har två sorter av Modeling Paste. En vanlig och en light. Lighten har jag inte haft nöjet att pröva än, men den ska fungera på precis samma sätt det är bara det att den är lättare i vikt.

Här har ni en tavla jag gjorde med de här tre produkterna som huvudtema. Produkterna är använda genom Dylusions masker för att visa skillnaderna på effekt.

Hela tavlan.

Här har jag använt modeling paste. W sticker upp rejält. När detta har torkat blir det ordentligt hårt. Men den tar också lite tid att torka.

 

Här har jag använt gesso. Det blir en liten upphöjning men fungerar fint genom masken.

 

Här har jag använt färg. Färgen flyter lätt och flyter därför under masken.  Om man tar mycket tunt med färg och en schablonpensel brukar
det gå bra att förhindra att färgen sticker under masken. Men, bara för att den sticker under masken och inte gör perfekta kanter betyder ju inte att det är fel.

Och så var det videon då. Här ser ni steg för steg hur jag gjorde och jag försöker visa skillnaderna på Modeling Paste, gesso och färg.

Så för dagens projekt använde jag:
Canvas
Papper: 7Gypsies Collage Tissue – Paris
Akrylfärger: Christmas Red Dark Turqoise och Acrylic Ink som Scrap-Perra jobbar på att ta in.
Medium: GessoPaper Mod Podge
Masker:
 Peek a booLetter Jumbel och  Dotted flowers.
Pennor: Signo – vit pennaFaber Castell Pitt brush
Verktyg: FönMini mister, fingrar
3 thoughts on “Vad skiljer färg, gesso och modeling paste åt?

  1. Hej Camilla
    Vilket toppeninlägg du har gjort, det besvarade flera av mina frågor som jag har snurrande i huvudet. Det ser så enkelt ut när du gör och din tavla blev otroligt fin. Själv så har jag nu målat gesso över min första sida i boken vilket nu har torkat så jag ska måla lite med akrylfärgerna. Egentligen så var gesson torr redan igår men jag har liksom inte kommit till skott för att tänk om det blir fel/fult/galet maler det i huvudet MEN nu har jag hela morgonen tänkt på vad du skrev tidigare; det är bara att måla över.

    Kram Maria
    http://mariasmix.se
    http://www.mimali.se

  2. Wow detta var ett nyttigt inlägg! Blir sugen på å prova igen å analysera lite skillnaderna å testa att mista med och blanda färgen i dom olika materialen! Du e så bra på å förklara å göra saker spännande! Tack!

  3. Riktigt bra förklarat! 🙂
    Jag har precis börjat med art journaling, det är ju riktigt kul! 😀

    Vad mycket fint du har gjort! 🙂

    /Annika

Kommentera

